Jom Click

Selasa, 9 Jun 2009

Si semut..


Assalamualaikum w.b.t,

Setelah lame xbrcerita ntah nape tiba2 ari ni rase brsmgt lak nk brcerita...maybe sbb rase lega lps hilang satu beban..hurm..entri kali ni ak nk share ngn korg psl semut..nape lak semut?cm xde binatang lain ke nk crita?hu3..act kali ni ak lbh brminat nk share psl si semut ni coz binatang ni mmg sgt mnyusahkn hidup ak ngn hosmate2 ak..hu3..

Ak sndiri pn xtau sejak bila semut2 ni smua dtg mnumpang kt rmh ktorg..nape la rmh ktorg yg mnjd tmpt pilihan sdgkn rmh ktorg dh cukup tggi utk semut ni panjat..huh..cmne la semut2 ni sampai setinggi ni..maybe semut2 ni pandai naik lif kot..he3..xpe la..yg 2 xmnjd persoaln skg..yg mnjd tanda tny ak nape byk sgt semut kt rmh ak ni..erm..kalo kt dapur ak xkisah sgt sbb situ byk sumber2 mknn yg diorg leh curi..tp nape semut2 ni suke sgt ngn bilik ktorg..bilik org lain ak xkisah la tp bilik ak ni..huh..geram tul..dh la pandai naik ats katil..kalo duk kt tmpt lain ok lg..ni ats katil ak lak yg jd port diorg..nk kata ak xbasuh cadar xjgk..yg ak pelik time ak buang cadar time nk bsh semut2 ni xde lak brani nk naik ats katil ak..huh..tp bila psg blk cadar mula la brduyung2 semut2 dtg dr setiap sudut..agaknye semut2 ni jatuh cinta ngn cadar ak kot coz lawa sgt..he3..kalo juz nk tmpg katil xpe la..ni jd parasit lak..msk skg ni dh xtrbilang brp kali ak digigitnya..pg td lak time ak bgn ad kesan merah kt pipi ak..hu3..ni mesti keje semut gatal ni..

Erm..dlm rase benci ak pd semut ni trselit gak rase kagum ak pd si cilik ni..walaupn dianugerahkn oleh Allah tubuh bdn yg kecik tp punyai sengatan yg bisa melemahkn musuhya..hurm..cm kt jgk la..setiap manusia ada kelebihan dan kekurangan msg2..tp jgn la kt jdkn kelebihan yg kt ad utk merendh2kn org lain plk..krn setiap kelebihan yg kt ad smuanya milik Allah..

“Dan apa-apa nikmat yang ada pada kamu maka kesemuanya datang daripada Allah.” (Surah An-Nahl:53)

"Maha suci Allah yang memiliki segala sesuatu, dan kepadaNYA jua kita dikembalikan." (Surah Yassin:83)

Cuba kt renung blk..time kt lahir dlu ade ke kt bwk dtg ke bumi ni duit or harta sgala?of kos xde kn..kt dtg ke muka bumi ni dgn sehelai spggn begitu jgk la dgn kembalinya kt nanti kpd Allah..tp yg membezakan kt adalah amal yg mnjd bekal utama kt utk brjmp ngn Allah dan amal ini jgk la yg menentukn tmpt tggl kt yg kekal abadi samada syurga atau neraka..

"Barangsiapa yang mengerjakan kebajikan, maka beruntunglah dia sendiri. Dan barangsiapa yang berdosa karena mengerjakan kejahatan, maka hal itu adalah salahnya sendiri. Kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhanmu." (Surah Al-Jasiyah: 15)

"Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) – untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu Yang lebih baik amalnya; dan ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang Yang bertaubat)."(Surah Al-Mulk: 2)

Wassalam..

8 ulasan:

miSSeRah berkata...

haha.....bkn stkat katil je dieOrg panjat...lam laptOp pun dieOrg ske...ades......

shazana berkata...

adoi..sampai lam laptop tuh..memg maju r semoot2 skrg nih..smuut miliniem la katakan...kakaka...xpe..bg je dorg tele obat gegat,,sure clear lps tuh..klu dorg xnk telan gak..tlg la bukak kan mulut dorg tuh..kikiki

miSSeRah berkata...

haha...kl la leh bukak mulut semut2x tue..bkn stakt ubat gegat je...seme jenis ubat nk kasi...hu3x...semut2x..

shazana berkata...

haha...tp klu erah yg suruh semoot tu bkk mulut,kompem dorg bkk nyer..dorg kn pminat erah...kakakaka..dats y dorg stay kt situ..gadis2 lam umah tu ayu2 semuanyer..

eilah_1912 berkata...

ha3..mmg glamor jap semut ni..kalo nk tgk dtg ziarah la rmh ktorg..kalo ad yg pro dlm menghapuskn semut ni sgt2 la dialu2kn..ha3..

miSSeRah berkata...

adus..nie syg sya lebih nie...haha......

shazana berkata...

hahahhaah...sy xpert gok bab2 menyetelkan makhluk2 halus nih..tp skunk ni schedule cam pack cket..9t awk try arrange time ngan PA sy ek aka farah...kakkaka...

eilah_1912 berkata...

wah..sy xtau lak awk ad bakat trpendam..ha3..hbt ar siap ad PA lg..xpo ar nt ktorg settle ngn fasa 2 dlu..kalu xjd nt sy try ar contact awk..kah3..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...