Jom Click

Ahad, 8 Januari 2012

Temuduga

Bimillahirrahmanirrahim..

Hari ini tercatat dalam buku sejarah hidup aku buat pertama kalinya menghadiri temuduga untuk bekerja. Jawatan yang aku pohon adalah guru KAFA. Walaupun tak berkait langsung dengan degree yang aku ambik iaitu bioteknologi sekurang2nya tak adalah masaku terbuang begitu saja. Hari2 menunggu panggilan telefon daripada seorang doktor di USM yang berjanji akan menelefonku sejurus penyelidikannya bermula. Dan boleh dikatakan hari2 jugaklah aku menghantar resume ke email majikan2 yang mengiklankan jawatan kosong. Hasilnya, tiada satu pun yang merespon. Disebabkan sekarang susah nak dapatkan kerja, aku dengan ini mengambil keputusan untuk memohon dan menerima apa jua pekerjaan selagi ianya datang dari rezeki yang halal serta pekerjaan tersebut tidak melalaikan aku dari mengingati Penciptaku. Walaupun aku ni taklah sehebat mana untuk mengajar tapi disebabkan ini adalah salah satu sunnah nabi kita Muhammad S.A.W serta dapat menjadi bekal untukku di akhirat kelak bila ilmu yang disampaikan dapat dimanfaatkan, disamping dapat membaiki diri ke arah yang lebih baik..insyaAllah mudah-mudahan diizin olehNya.

Ingin kukongsi sedikit pengalaman diri ini semasa ditemuduga pagi tadi. Temuduga tersebut bermula pada pukul 8.30 pagi tapi aku sampai kat sana dalam pukul 9.00 pagi (ada sebab kenapa lambat..hu3). Masa sampai tu dah ada 2 orang yang sedang menjawab soalan bertulis. Semasa menunggu penemuduga mengambil soalan sempat lagi aku menoleh kat kertas member yang tengah menjawab tu. Berdengup kencang gak la hati ni tengok soalan yang tengah dia jawab tu adalah dalam bahasa arab. Dalam hati: matilah aku kali ni.dah lama aku xstudy arab ni.boleh ke aku jawab ni.alamak kosong la tempat jawapan tu..hu3. Tapi Alhamdulillah dengan kuasa Allah aku dapat jawab semua soalan walaupun ada yang tak berapa konfem jawapannya.

Selesai jawab soalan bertulis, aku dipanggil untuk ditemuduga. Mujurlah penemuduga (ustaz) aku adalah seorang yang baik dan aku rasa agak selesa sebab orangnya berumur.Pertama sekali beliau bertanya: dulu belajar dekat mana. Habis semua aku cerita dari sekolah rendah sampai ke universiti. Disebabkan beliau sibuk menanda kertas jawapan aku tadi, beliau agak lambat untuk merespon. Jadi aku pun mula la sambung bercerita pasal pelajaran sampai la kenapa aku mintak jadi guru kafa walaupun tak ditanya. Seterusnya, beliau memulakan pertanyaan berkaitan dengan tajwid tentang hukum lima dan jenis mad. Nasib baiklah betul walau ada jugak sipi2 nak terkeluar topik. Kemudian aku disuruh untuk membaca surah As-sajadah. Selesai membaca, berikut adalah perbualan kami:

Ustaz: apakah nama surah ini?
Aku : surah as-sajadah
Ustaz: untuk apa surah ini dibaca?
Aku : Maksud ustaz?
Ustaz: Macam untuk apa surah ini selalu diamalkan. Contohnya, untuk tujuan perubatan ke? untuk tujuan halau hantu ke?hah untuk apa sebenarnya?
Aku : (Berfikir sejenak..)Hurm..untuk halau hantu kot..he3..tapi kalau nak halau hantu baca mana2 ayat dalam al-quran pun konfem hantu lari..
Ustaz: (Tergelak besar)
Aku : Hurm..selalunya surah ini dibaca semasa solat subuh pada hari jumaat kerana di dalamnya terdapat sujud sajadah.
Ustaz: Ha..yang ni baru betul.yang ni la saya nak dengar.bukan buat halau hantu..he3.

Ada banyak lagi yang ditanya dalam bahagian Al-quran ni. Boleh dikatakan dekat satu jam la jugak interview ni.orang lain yang ditemuduga oleh seorang lagi ustaz dah lama dah balik.tinggal aku sorang je kat situ. Ingatkan lepas bahagian Al-quran dah boleh balik. Rupa2nya ada lagi soalan iaitu berkisar tentang pengetahuan am dan ikhtisas. Soalan tentang bila malaysia merdeka?sebutkan secara heirarki nama2 perdana menteri malaysia dari yang pertama sehingga sekarang?apakah nama menteri pelajaran malaysia?apakah nama menteri besar kelantan?apakah nama sultan kelantan serta gelarannya? Alhamdulillah..mujurlah dapat jawab semua. Kalau tak malu terutama sekali kalau tak boleh jawab yang part nama menteri besar dan nama sultan. Malu ambo sebagai rakyat kelate kalu tok leh jawab.

Begitulah sedikit sebanyak pengalaman yang dapat aku kongsikan. Sebelum melangkah keluar aku sempat bertanya samada aku layak atau tidak dan beliau mengangguk serta tersenyum. Alhamdulillah..lega rasanya Allah saja yang tahu.

Sabda Rasulullah S.A.W: Sebaik-baik kalian adalah yang mempelajari Al-quran dan mengajarkannya. (Hadis riwayat Bukhari)

7 ulasan:

Naji Mahat berkata...

Good luck!!

nursempurna berkata...

Thanks!!:)

nurul balqis zulkifli berkata...

Kalau xde latar blkg dr skolah agama boleh ke?

nursempurna berkata...

kalo kt kelantan die nk tgk kelulusan agama kita.contohnya SMU @ STAM @ diploma dlm jurusn agama..sbb nanti kita kna ajar bhs arab.tp kalo spm kita ade bhs arab rasenye blh cuba apply.. :)

Gadis merah jambu berkata...

Nk cntct dgn akak, pers0nal bleh.. Next week,sy akn g tmuduga.. Bru jpo guw klate.. Nk tahu lg dtail pasal tmuduga g.kafa ni.. Mind to text me 01117861601

Gadis merah jambu berkata...

Kak, nk text dgn akak bleh.. Sy org klate jgk. Nk tahu lg dtail about ujian ni.. Mind text me 01117861601

nursempurna berkata...

sori dik..akk br bukak blog ni & baru baca komen adik..sori byk2 xdpt tlg :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...