Jom Click

Isnin, 9 November 2009

Kehidupan

Assalamualaikum w.b.t..

Alhamdulillah..lega rasanya bila exam dh habis.semalam merupakan hari yang terakhir aku lalui sebagai seorang student second year 1st sem monash.banyak kenangan yang aku hadapi sepanjang kehidupan aku sebagai seorang student yang baru melangkah ke second year.penuh dgn CABARAN iaitu KESIBUKAN yg xpernah aku lalui sepanjang aku bergelar seorang pelajar.dulu aku xpercaya KESIBUKAN yang dialami oleh seorang pelajar universiti.sekarang ni bila dah alami sendiri baru aku mengerti perasaan tersebut.

PERCINTAAN juga mungkin menjadi salah satu cabaran yang akan dilalui oleh seorang yang pelajar.Aku pun pernah diuji dengan PERCINTAAN, tapi aku bersyukur sangat kepada Ilahi kerana telah menyedarkan diri aku sebelum keadaan menjadi semakin parah.Pada saat itu hanya Allah sahaja yang tahu betapa peritnya ujian tersebut. Bila difikirkan balik, aku rasa sangat bertuah kerana Allah masih sayang lagi pada hambaNya yang penuh dengan khilaf ini.

"Mereka yang mendapat hidayah dari tuhan mereka dan merekalah orang-orang yang beruntung." (Surah al-Baqarah, ayat 5)


Aku teringat pada peristiwa yang berlaku malam tadi.gara2 kerana cinta pada si gadis, seorang lelaki yang aku kenal sebagai seorang yang kuat agama jgk sanggup melakukan sesuatu yang dianggap 'gila' oleh diriku. Mana pergi maruahnya sebagai seorang MUSLIM??aku tertanya2 dlm diriku.kenapa dia sanggup melakukan sesuatu yang boleh memalukn diri sendiri dan juga agama Islam??Entah kenapa aku diri aku berasa geram dgn tindakan yg xrasional semalam.Mungkin kerana terkejut kerana lelaki yang aku kenal ini pernah suatu ketika dahulu memberi nasihat yang penuh keinsafan kepadaku sepanjang perkenalan aku dengannya sanggup melakukan perbuatan tersebut.

Aku ada bertanya pada diriku sendiri.Perlukah aku menasihatinya??Apakah aku layak utk memberi nasihat padanya??Adakah dia akan dengar nasihat2ku nanti?? Sebelum ini, aku ada nasihatkan dia agar dia dpt betulkan diri dia blk ats kesalahan yang dia dah buat. Namun apalah dayaku. Nasihatku itu langsung xdipedulikan olehnya. Makin parah adalah. Aku memang sedih time tu. Tapi nak buat cmne, aku dh berusaha sedaya upaya yang mungkin utk menolongnya. At least, tanggungjawab aku sebagai seorang muslim terlepas.

"Setiap anak Adam (manusia) itu melakukan kesalahan, sebaik-baik orang yang melakukan kesalahan (dosa) ialah mereka yang bertaubat.
(Hadis riwayat Ahmad dan Tirmizi)


Namun, kejadian yang berlaku malam tadi langsung xdpt diterima oleh aku sebagai seorang muslim. Aku takut suatu hari nanti kejadian yang lebih 'parah' akan berlaku. Aku bukan tidak mahu menolongnya. Bila teringat balik nasihat aku yang langsung xdiambil sebagai peringatan, aku dah give up. Aku pun pernah cakap dkt sorang kawn aku ni. Dia kata "Biarlah..dia dah besar, pandai2lah dia pikir". Perlukah aku membiarkan saja apa yang berlaku di depan mata yang memang xsanggup lagi hati aku utk menerima apa yang dia lakukan. Banyak persoalan yang bermain dlam fikiran aku sekarang. Hanya kepada Allah lah aku berserah. Hanya doa saja yang mampu aku lakukan sekarang. Doa moga si hamba Allah ini dapt sedar apa yang dilakukan olehnya sekarang.

Bila nafsu dah menguasai diri, macam2 boleh terjadi.

"Dengan yang demikian, bagaimana fikiranmu (wahai Muhammad) terhadap orang yang menjadikan hawa nafsunya: Tuhan yang dipatuhinya dan dia pula disesatkan oleh Allah kerana diketahuiNya (bahawa dia tetap kufur ingkar) dan dimeteraikan pula atas pendengarannya dan hatinya serta diadakan lapisan penutup atas penglihatannya? Maka siapakah lagi yang dapat memberi hidayat petunjuk kepadanya sesudah Allah (menjadikan dia berkeadaan demikian)? Oleh itu, mengapa kamu (wahai orang-orang yang ingkar) tidak ingat dan insaf?. (Surah Al-Jathiyah 45: Ayat 23)"


Moga kita terhindar dari pembelengguan hawa nafsu yang mengatasi iman kita..insyaAllah..

Wassalam..

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...