Jom Click

Rabu, 10 November 2010

Yeay!!I'm free now!!

Alhamdulillah...akhirnya berjaya jugak aku menamatkan pengajian 3rd year 1st sem aku.lagi satu sem jer lagi yang tinggal sebelum aku melangkah keluar daripada monash.hurm..xsabarnye nk tggu hari tersebut.banyak sudah pengalaman yang aku lalui sebagai seorang mahasiswi di institut pengajian tinggi swasta.memang tak dapat dinafikan menjadi pelajar monash sememangnya mencabar fizikal dan mental.yang paling berkesan di hati adalah penyeksaan mental sebenarnya.kalau diri ini tak cukup kuat untuk hadapi keadaan ini silap hari bulan boleh jadi gila.tak hairan la ada jer pelajar monash yang ambik course science ambil jalan singkat dengan 'commit suicide'.Alhamdulillah kami pelajar melayu dan islam masih mampu bertahan walaupun kami sebenarnya banyak makan hati.makan hati dgn lecturer, lab demo, dan coursemate sendiri.istilah 'racist' memang sentiasa wujud dan menjadi satu trend sebenarnya di monash.malas sebenarnya nak cerita.tapi itulah hakikatnya.hanya kami saja yang tahu dan rasainya.susah untuk diceritakan pada orang lain. Walaubagaimanapun, aku tetap berbangga menjadi student monash.monash universiti tersenarai dalam QS World University Rankings dan kini berada di tempat yang ke-61.no wonder la kenapa susah sangat belajar kat sini.

Kita tinggalkan cerita monash aku di sini.kalau diteruskan banyak pulak benda yang aku nak crita pasal monash ni.hurm..kisah seterusnya adalah berkenaan dengan aktiviti aku selepas exam.hari ni dah masuk hari kedua dah aku terlepas dari bebanan exam.banyak jugak rupanya benda yang aku dan kawan2 aku nak buat.tapi memandangkan raya korban dah nak dekat terpaksa la aku cancle mana2 benda yang xpenting utk dibuat.tambahan pulak ummi ngn abah aku pun awal2 lagi dah tanya nak blk bila.kenapa tak boleh balik awal.lepas tolak2 yang mana tak patut, hari ni aku dengan kawan2 biotek yg lain bersepakat mendaki Broga Hill yang terletak dkt semenyih.mula2 nak naik bukit ni memang excited.mana taknya first time nak hike.dah terbayang diri kat puncak bukit.tapi malangnya, panas disangka ke petang hujan pulak di tengah hari.bila dah dekat berapa percent lagi nak sampai kat puncak pertama, hujan lebat tak berenti2 turun.kabus pulak menebal.memang trasa sejuk sampai ke tulang.mengiggil kat atas tu.ujian buat kami yang baru first time hiking.

Disebabkan hujan, ramai pendaki2 yang dah berada kat atas lebih awal utk menyaksikan matahari terbit berpusu2 turun.dalam kekalutan nak meneruni cerun Broga yang mengerunkan tu, ada antara pendaki yang bernasib malang jatuh bergolek2 ke bawah.memang mengerikan.disebabkan kejadian itu, kitorang mengambil keputusan untuk tidak meneruskan pendakian ke puncak bukit dan untuk mengelakkan daripada ada yang tercedera, kami berusaha meneruni cerun dengan strategi kami sendiri.arahan dari kawan yang dah selamat turun kepada kawan yang sedang turun memang sangat membantu.Alhamdulillah..dari situlah aku nampak semangat setiakawan dan kerjasama antara kami sememangnya tinggi.terima kasih yang tak terhingga buat kawan2ku untuk pengalaman yang cukup bermakna ini.walaupun jari ini masih sakit untuk menaip, tapi aku gagahkan jua jari ini untuk mengukir satu catatan pengalaman yang sangat indah untuk dikenang bersama suatu hari nanti..


-Broga Hill..Here we are!!-
-Kawan2 cuba membantu-

1 ulasan:

azian azman berkata...

love it!
disebalik jerit perit belajar kat monash, byk kemanisan yg kte dpt kan!
kawan2 yg semngt setiakwn nye yg tinggi..
sistem buat report yg membuatkan aku sudah pandai berdikari..
bilangan yg sedikit x memjadi satu penghalang utk kite berjaya..
now!sume sudah melangkah ke third year..
eventhough x sampai lagi ke puncaknye, tapi insyaAllah kite akan memcapainye satu ari nanti..
aku bakal rindu ngan kowg satu ari nanti!sangat!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...