Jom Click

Ahad, 29 November 2009

Dari Malaysia ke Edinburgh..

Assalamualaikum w.b.t..

Alhamdulillah..segala puji bagi Allah yang telah menyempurnakan hajat diri ini utk menjejakkan kaki ke negara asing..


25/11/2009- Memulakan perjalanan dari kelantan dengan menaiki kereta yang dipandu oleh abahku ke AU 3,KL (rmh mak spupu) selama hampir 8 jam dan bermalam di sana.

26/11/2009- Bertolak ke LCCT-KLIA utk berlepas ke Stansted,London yang dijangka berlepas kul 3.50ptg.bersamaku,abah,umi n adik.semasa bertolak dari sini, tiada sebarang masalah yg timbul.pada mulanya aku agak keberatan nak bertolak dari LCCT maklum la sblm ini perkhidmatan yg diterima oleh aku oleh staf AirAsia agak buruk. tapi alhamdulillah, pada hari berkenaan aku dan keluarga menerima layanan yg mesra skali drpd mrk.hanya pihak imigresen yg kurang sopan skit dgn pelanggannya. kami bertolak pada kul 4 ptg dgn menaiki pesawat AirAsia X, D7 2008.penerbangan yg agak selesa bagi abahku tapi tak bagi aku sbb tidurku sentiasa diganggu oleh pramugari2 AirAsia.jual cenderahati la mknn la..huh..perjalanan ke Stansted yang mengambil masa 13 jam 40 minit ini telah mnyebabkan kepalaku pusing, kakiku cramp, pinggangku sakit dan mcm2 lagi..hu3.. setibanya di Stansted, London kul 10 mlm (waktu London)..kami terpaksa melalui tmpt imigresen skali lagi utk check our passports..memang kecut la perut aku 1st time kna explain dgn diorang nape aku dtg sini.klakar pn ada kalo pikir balik sbb om putih tu kena tipu bulat2 ngn aku..hik3..syukur la aku lepas gak dari sekatan mrk..

27/11/2009-lps jmp ngn abe long kt airport kul 12am..kami bergegas bertolak dari sna ke Edinburgh, Scotland (rmh abe long) yg mngambil masa 7 jam plk..huh..terkejut gak aku mula2 dgr abg aku ckp..dgn kakiku yg cramp lps hampir 14 jam dlm flight plus ngn 7 jam lg..huh..mmg memenatkan..kluar je dr bgnn airport, udara London yg mencecah 6 darjah celcius menyambutku dan cukup utk membuatkan wap yg kluar dari hidung dan mulutku berasap..mcm berada dlm freezer..
dalam perjalanan kami ke Edinburgh, kami sempat singgah ke satu stesen minyak, Taxaco.kami bertuah krn dapat berjumpa dgn rakyat Malaysia yg kebetulan bekerja di stesen minyak tersebut. dlm kul 7am, kami sampai kt rmh abe long.ingtkan kat London yg plg sejuk rupa2nya kt Edinburgh lagi sejuk.tp Alhamdulillah perjalanan yang lancar tanpa sebarang masalah (jln yg straight, xbyk liku2 cm jln dari kelantan ke KL) telah membuatkan aku redeem blk aku punya tidur..hik3.. raya korban kat sini xrasa lansung..tp ramai gak kwn2 abg aku buat open house..berkumpul ramai2 rase seperti berada di mlaysia..mereka kebanyakannya sudah berkeluarga,bekerja n menetap di sana..

28/11/2009- 1st time merasa malam yang panjang..maghrib kul 4, isyak kul 6, subuh kul 6 pagi, zohor kul 12, asar kul 2..kna sentiasa alert ngn time sembahyang...


----------catatan ini pd asalnya to be continued.tapi kerana terlalu lama nak tunggu masa yang sesuai akhirnya tak dapat jugak untuk aku sudahkan.untuk mempercepatkan masa mengepost catatan aku ini, dengan ini aku summarizekan..

Pengalaman masa pergi ke Scotland ini memang tersangat indah dan ianya tak pernah dapat aku bayangkan sebelum ini.rasa sejuknya, suasana dan pemandangan di sana, membeli-belah kat sana (1 paun = RM 5.80..barang tersangat mahal.beli apa yang patut jer.sori wat kawan2 coz xdapat beli sourvenir untuk semua.xcukup duit..hu3), menaiki flight selama 20 jam lebih, menjadi 'tour guide' dan 'translator' kepada umi dan abahku, speaking english walaupun tahu diri ini tak lah pandai sangat, bawak beg yang tersangat berat sorang2 tanpa dibantu dan nasib baik time nak angkat beg letak kat ruang baggage atas flight tu ada yang sudi menolong tanpa disuruh dan time nak bawak turun pun sama..dan banyak lagi kenangan yang memang tak dapat aku lupakan.terutama sekali bila dapat dukung my cute little nephew, Asyraf Fikry B. Zool Hilmi..^_^..gembira tak terkata..dan tatkala aku dapat mengembirakan kedua ibu bapaku yang mana memberikan aku pengajaran bahawa tak sia2 mereka hantar aku belajar tinggi2 kerana dapat jugak aku membantu mereka sampai ke London dan Scotland..
SYUKUR PADAMU YA ALLAH KERANA TELAH MEMPERMUDAHKAN URUSAN KAMI..ALHAMDULILLAH..

~Edinburgh Castle, Scotland..suhu mencecah -2 degree celcius..tersangat sejuk~


~Edinburgh city, Scotland..jalan2 jer.tak beli pun.barang mahal + makanan tak halal~


6 ulasan:

nadzOryan berkata...

wah,bestnya!

nursempurna berkata...

tu la..raso nk gi jah lg..hu3

.:naurahislami:. berkata...

g la...smbg master sano...leh sy g mlawat awk...hehe

nursempurna berkata...

ha3..nk smbg ko dop xtau lg.dgn result cukup2 mkn jah.xtau la diterima ko dop..:(

.:naurahislami:. berkata...

2 lah...sy pn ckup2 make jah jgk...monash ni buke stakat kdekut cuti p gk kdekut markah jgk...sy pn ad plan nk g smbg sano jgk kalo bulih...tp tgk ah gno...ad rezki gk insyaAllah~

nursempurna berkata...

tul2..kalu nk kijo pn lum tentu ore trimo.senior2 sy pakat smbg wat master.ado hk mintk kijo tp sapa loni xleh2 lg kijo.tkt gop dgr.tp gak hk penting loni kna lps dlu degree.lps tu gak br pikir smula nk wat gapo..hu3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...