Jom Click

Rabu, 9 November 2011

Sheikh Maher Al-Muaiqli

Bismillahirramanirrahim


SubhanaAllah...merdu sungguh alunan tilawah Sheikh Maher Al-Muoaiqli. Sungguh mengasyikkan.teringat pengalamanku menjadi makmum beliau ketika solat terawih di Masjidil Haram. Tak terasa penat atau mengantuk mendengar bacaan Al-quran yang dialunkan oleh beliau. Malah mulutku ini boleh mengikut setiap ayat yang dibacanya walaupun diri ini bukanlah seorang hafazan. Ini kerana sebutan beliau untuk setiap makhraj huruf sangat jelas diibaratkan seperti seorang penyanyi yang mempunyai vokal yang mantop. Sebelum ini aku hanya tahu Sheikh Abdul Rahman As-Sudais dan Sheikh Said Al-Ghamidi yang mana terkenal dengan kemerduan alunan bacaan Al-quran mereka tetapi selepas mendengar bacaan Sheikh Maher ternyata beliau juga sehebat mereka. Dek kerana tidak puas mendengar kemerduan alunan bacaan Al-quran oleh Sheikh Maher, dalam perjalanan pulang sesudah solat terawih aku sanggup singgah di kedai menjual buku dan CD di sebelah hotel penginapanku semata2 untuk membeli CD beliau walhal pada masa itu aku sendiri tidak tahu apa sebenarnya nama si suara merdu itu. Alhamdulillah.. syukur kerana pada ketika itu pemilik kedai berkenaan sedang memutarkan CD milik suara orang yang kucari2. Tanpa segan silu aku bertanya pada pemilik kedai tersebut suara siapa dalam CD yang sedang dia putarkan dan akhirnya dia tunjukkan kepada aku CD berkenaan yang tertulis di covernya SHEIKH MAHER AL-MUOAIQLI. Dan CD ini menjadi sourvenir dari Makkah yang paling berharga buatku.

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...