Jom Click

Sabtu, 21 Januari 2012

Rahsia Allah


Bismillahirrahmanirrahim..

Dalam meniti usia awal dewasa ini, banyak sudah undangan perkahwinan yang aku terima daripada kawan2 yang seusia denganku. Tahun lepas kawan baikku masa sekolah dulu telah selamat mendirikan rumah tangga. Terkejut juga kerna tidak menyangka jodohnya terlalu awal. Sebut pasal jodoh pasti ramai di antara kita terutamanya mereka yang seusia denganku begitu teruja mendengarnya. Rasa lucu pun ada bila bercakap pasal jodoh ni. Teringat kenanganku bersama rakan2 di Monash dulu. Bila ada je kawan2 kami bakal mendirikan baitul muslim, mula la kecoh mulut bercerita: 'Bestnye dah nak kawin!!' 'Awalnye die kawin!' 'Beruntungnya kawin awal!' dan yang paling aku tak dapat lupa ada di antara kami dengan nada sayu meluahkan perasaan: 'Bila la aku nak kawin?Semua orang dah ada pasangan masing2.Kita ni tak laku ke?' Hahaha..aku mampu ketawa dan tersenyum. Memang selalu saja ayat ini meniti di mulut kawan2 aku. Sengaja mencipta suasana yang mengujakan bila terdengar ada sahabat2 yang bakal atau telah melangkah ke alam rumah tangga. Walaupun kami sedar bukan kami tak laku tapi kami sendiri yang tidak mahu. Tidak mahu mengambil risiko untuk bercinta sebelum kahwin yang selalunya memakan diri. Walaupun kami tiada pengalaman bercinta tapi cukup bagi kami yang mempunyai banyak pengalaman berhadapan dengan kawan2 yang pernah bercinta dan akhirnya putus di tengah jalan.

Aku bersyukur kerana mempunyai kawan yang sefahaman denganku yang menganggap cinta selepas kahwin itu adalah cinta yang dapat berkekalan hingga ke syurga dengan izinNya. Bagi kami jodoh pertemuan di tangan Allah. Ini adalah rahsiaNya. Rahsia yang hanya Dia saja yang tahu bila dan dimana. Rahsia inilah yang menjadi nikmat bagi mereka yang percaya bahawa jodoh mereka sudah ditetapkan oleh Allah sejak azali lagi. Tidak hairanlah ramai di antara mereka yang berkahwin pada mulanya tanpa rasa cinta dan akhirnya hidup bahagia bersama pasangan mereka dengan rasa cinta yang mekar dari hari ke hari. Percayalah kepada qada' dan qadarnya bahawa jodoh kita akan tiba jua tepat pada waktunya. Usah dipersoal bila dan dimana. Yang paling penting berdoa kepadaNya agar dipertemukan dengan jodoh yang terbaik buat kita. Yang dapat melengkapi antara satu sama lain dalam meraih cinta dan redhaNya. Serta penting juga bagi kita untuk mempersiapkan diri untuk menjadi yang terbaik supaya Allah mengakbulkan doa kita yang mendambakan pasangan hidup yang terbaik buat kita.
"(Lazimnya) perempuan2 yang jahat adalah untuk lelaki2 yang jahat, dan lelaki2 yang jahat untuk perempuan2 yang jahat dan (sebaliknya) perempuan2 yang baik untuk lelaki2 yang baik, dan lelaki2 yang baik untuk perempuan2 yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang2 (yang jahat) mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia." (Surah An-Nur ayat 26).

Aku bersetuju dengan kata2 seorang sahabatku soal jodoh: "Jangan risau jika kita belum berpunya kerana diri kita ini mahal". YA, betul!! Maruah seorang wanita begitu mahal sehingga tak terbayar dengan wang ringgit. Maruah seorang wanita harus dijaga khusus buat suaminya. Dan maruah ini bukan untuk dipamer2 dan dilelong2 kepada lelaki2 yang tidak mempunyai sebarang ikatan dengan kita atau dikenali sebagai lelaki ajnabi. Janganlah kita mudah menyerahkan maruah kita kepada golongan ini sebelum mempunyai ikatan yang sah sebagai suami isteri.
Sabda Rasulullah S.A.W.: "Dunia adalah perhiasan, dan sebaik2 perhiasan dunia adalah wanita yang solehah" (Hadis riwayat Muslim).
Akhir kalam, ingatlah wahai gadis2 sunti di luar sana dan juga diriku sendiri;
Ber'couple' hanyalah merendahkan martabat atau maruah kita yang sememangnya tinggi dan hanya boleh dicapai oleh tangan yang mempunyai niat yang tulus untuk memiliki dengan ikatan yang sah. Bertunang hanya untuk menanda bahawa kita bakal menjadi isteri kepada si dia tetapi belum tentu dia jodoh kita sebelum terjadinya akad pernikahan. Maka, percepatkanlah pernikahan sebagaimana yang tersebut dalam hadis Rasulullah S.A.W.:
"Apabila datang kepadamu seorang lelaki, datang untuk meminang yang engkau redha terhadap agama dan akhlaknya. Maka nikahlah dia. Bila tidak engkau lakukan, maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan akan timbul kerosakan yang merata di muka bumi" (Hadis riwayat Termidzi dan Ahmad).
Memang benar perkahwinan bukan satu perkara yang mudah kerana tanggungjawab yang terpaksa dipikul semakin bertambah dan berat. Tapi percayalah sunnah Rasulullah S.A.W. ini bukan disuruh kepada kita untuk menyusahkan diri kita bahkan untuk menyenangkan lagi. Menyenangkan kita dalam beribadah dan mendekatkan diri kepada Allah.
Sabda Rasulullah S.A.W.: "Sesiapa yang berkahwin sesungguhnya ia telah menyempurnakan separuh dari agamanya maka bertakwalah ia pada separuh yang lain" (Hadis riwayat Al-Tabrani Fil-Ausath).
Sumber rujukan: Rakan Masjid

2 ulasan:

sheera ghafar berkata...

salam :) sedikit perkongsian... tulang rusuk dengan pemiliknya tidak akan pernah tertukar.. & mereka akan bertemu bila sampai waktunya.. Subhanallah^^

nursempurna berkata...

wassalam..nice sharing..^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...