Jom Click

Jumaat, 27 April 2012

Saksi

Assalamualaikum w.b.t

Astaghfirullahalazim 3X..itulah yang mampu untuk aku ungkapkan buat masa ini. Apa nak jadi dengan dunia sekarang. Agak2 berapa kali jumaat lagi yang tinggal untuk kita beribadah kepada Allah? Tak terfikirkah mereka? Agaknya pukul orang ni macam pukul nyamuk ke apa. Sampai nazak kawan ni dibuatnya. Ya Allah..mujurlah aku terawal beberapa minit keluar daripada rumah kalau tak, aku pun tak tahu apa nasib aku dengan adik aku. Kejadian tetak ini betul2 berlaku depan rumah makcik aku yang selang beberapa meter dari rumah aku. Tak sangka kampung yang disangka aman rupa2nya tidak lagi.

Takut rasanya nak bercerita panjang. Takut diketahui konco2 mereka yang sememangnya senang mengesan maklumat. Dah macam tak keje yang baik nak dibuat.. Teringat kata2 orang kampungku dan ummiku sendiri tadi: "Jangan bagitau orang yang kita tahu pasal kejadian tu nanti tak pasal2 kita pulak yang kena." Ya Allah..tak sangka hari ini aku diberi 'peluang' untuk menjadi saksi kejadian. Semasa keluar rumah bersama adik ke kedai kami ada mengesan sesuatu yang tak kena berlaku sebab ramai sangat orang berkumpul depan rumah makcik aku. Yang peliknya pintu pagar rumah makcik aku tertutup rapat. Tapi aku dah terbiasa dengan gelagat pemuda2 kampung ini yang suka sangat berkumpul dan 'meeting' di tempat2 gelap. Jadi aku pun buat tak tahu jer la. Ada jugak terpandang sorang ni naik motor. Muka macam dah taraf pakcik dan terlintas dalam hati aku apsal pakcik ni bergaul dengan orang muda, ke saje je bertegur sapa dengan diorang. Bersangka baik la aku pada pakcik ni.

Nak dijadikan cerita, masa ondaway balik jalan kat kampung tiba2 jem dan aku ternampak ada sebuah ambulans dekat depan rumah makcik aku tu. Pada masa tu, ramai sangat orang kampung keluar. Kereta memang tak boleh nak lalu so aku pun parking la kereta dekat rumah pengasuh aku yang kebetulan ada berdiri kat depan rumah. Dia bagitau ada accident kat depan tu tapi accidentnya dah lama dah berlaku time maghrib lagi. Aku pun teringat masa solat maghrib tadi aku ada dengar bunyi dentuman tapi time aku keluar lepas isya' tadi macam tak ada pape pun. Memang ada kereta tapi tak perasan pulak yang kereta tu accident sebab nampak macam kereta tu parking elok je. Yang cedera lagi la tak nampak. Lepas adik aku pegi lihat sendiri tempat kejadian barulah dapat tahu bukan orang cedera accident tapi cedera sebab kena tetak. Memang berdiri la bulu roma. Kalau accident boleh tahan lagi tapi yang ni cedera sebab perbuatan orang lagi la seram. Aku pun tak tahu motif sebenar si A ni ditetak. Tapi dari kronologi kejadian dan pada masa yang sama aku dan adik sempat melihat beberapa kelibat manusia dalam samar2 cahaya lampu kereta cukup untuk kami membuat kesimpulan bahawa si A ditetak oleh si B mungkin disebabkan si B marahkan si A yang menyebabkannya kemalangan. Aku terdengar jugak orang kampung bercerita yang si A ni orangnya baik dan mustahil si A buat kerja tak elok. Si B ni memang terkenal dengan ke'jaguh'annya dan ke'hero'annya dan dah ramai sangat yang jadi mangsa sampai jadi buruan polis. Itu yang aku dengar la wallahua'lam betul ke tak sebab aku memang tak berapa kenal dengan orang kampung aku sendiri. Kalau yang dekat2 kenal la. Kalau orang yang jauh ke dalam lagi memang aku tak kenal.

Dulu aku tak terfikir pun yang aku dapat tengok jenayah betul2 berlaku depan mata. Tapi sejak kebelakangan ini, aku sering diperlihatkan oleh Allah perbuatan2 buruk manusia di tempatku sendiri termasuklah menipu, meragut, dan yang terbaru malam ini menetak orang. Agaknya inilah bukti yang Allah sendiri nak aku tengok bagaimana keadaan umat Islam sekarang ini. Kita duduk senang-lenang dalam rumah tak terasa pun yang kat luar tu dah tak selamat walaupun kita rasa keadaan di kampung lagi aman daripada keadaan di bandar. Buktinya hari ini depan rumah sendiri kejadian yang selalu aku tengok dalam 999 berlaku. Beginilah realiti umat Islam sekarang. Pergaduhan dianggap suatu benda yang biasa. Bunuh orang dah macam bunuh ayam. Perasan hormat pada orang tua dah tak ada. Buktinya malam ini, si A yang ditetak adalah warga emas. Teruk jugak pakcik ni kena hentam. Aku terfikir jugak mungkin pakcik yang aku tengok tadi adalah si A. Wallahua'lam.. Apa2 pun, semoga Allah menyelamatkan pakcik ini dan jika dia telah melakukan kesalahan semoga Allah mengampuninya dan memberikannya hidayah. Dan kepada si B yang melarikan diri semoga Allah membuka pintu hatinya untuk kembali bertaubat dan berserah diri kepada Allah. Sama2lah kita berdoa agar umat Islam kembali kepada fitrah dan melakukan perkara2 yang terpuji dan meninggalkan perkara2 yang mungkar. Agar Islam dapat kembali bersinar menyinari alam maya ini seperti bersinarnya ia pada zaman Rasulullah S.A.W.

Sabda Baginda SAW bermaksud: “Kelak akan datang di akhir zaman segolongan manusia, di mana wajah2 mereka adalah wajah manusia, namun hati mereka adalah hati syaitan; seperti serigala2 buas, tidak sedikit pun di hati mereka rasa belas kasihan. Mereka gemar menumpahkan darah dan tidak berhenti dari (melakukan) kekejian..." (Hadis Riwayat Thabrani- Kitab Al-Mu'jan Al-Kabir)

2 ulasan:

Nor' Adilah ( نور عاديله بنت زينال عابدين ) berkata...

btul2 ko cite ni yah??? x dok bunyi kabar pn... bhyanya skang kwsan tuh..huhuhu... pah p.cik A tu guano? ok ke?

nursempurna berkata...

erm..betul la..dpn rmh mok long ani.xtau la umi kakcik tau ko dop.mcm2 la loni..xtau la pok cik tu gano.xdop bunyi kaba pn.ok kot..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...