Jom Click

Selasa, 1 Disember 2015

Sahut Seruan

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah..semalam aku sempat melawat jiran yang bakal berangkat mengerjakan umrah pada Jumaat ini. Tak disangka masa pergi melawat tu rupa2nya ramai jugak jiran2 dan sedara mara aku yang bakal mengerjakan umrah pada bulan ini dan bulan depan. Hampir 20 orang jugak la. Terkejut pun ada. Tapi kuasa Allah tiada siapa yang tahu. Alhamdulillah aku tumpang gembira buat mereka. Semoga mereka diberi kesihatan yang baik sepanjang berada di Tanah Suci dan dapat mengerjakan umrah dengan baik serta mendapat umrah yang maqbulah. InsyaAllah.. Rasa gembira sangat2 bila dapat tahu semakin ramai yang telah diberi hidayah oleh Allah untuk ke Tanah Suci. 

Umrah adalah ibadah yang wajib bagi yang mampu dan pertama kali mengerjakannya. Jangan kata "Aku tak wajib lagi sebab duit tak cukup" Ya betul tapi pernahkah kita berusaha untuk mengumpul duit dengan niat mengerjakan umrah atau duit yang kita ada kita guna untuk melancong ke tempat lain dulu. "Nak pergi umrah kalau takde RM5-6Ribu tak payah la nak berangan" Eh..kalau ke Korea boleh pulak kan. Apa kata duit yang kita ada kumpul sikit2 untuk ke Tanah Suci. Kadang2 rezeki ni siapa yang tahu. Tambah lagi niat kita untuk mendekatkan diri kepada Allah. Nak pergi ziarah Nabi Muhammad S.A.W. Nak pergi ziarah dan beribadah di rumah Allah. Bila kita yakin dan tetapkan niat untuk ke sana insyaAllah Allah pasti permudahkan untuk kita dan memberikan rezeki kepada kita tanpa disangka2. Ada sedara aku yang datang sekali ziarah jiran aku pun dapat sponsor daripada seorang hamba Allah untuk mengerjakan umrah bulan 1 tahun depan. Dia mempunyai anak OKU dan kurang berkemampuan dari sudut kewangan. Tapi siapa sangka rezeki dia untuk ke Tanah Suci dipermudahkan oleh Allah. 

Moga tiada lagi alasan untuk kita. Yang paling penting pasang niat betul2 dan berdoa selalu semoga cepat2 dijemput ke Tanah Suci. Kenapa aku guna perkataan dijemput? Umrah dan haji telah lama diseru oleh Nabi Ibrahim A.S. ke atas kita dan telah tertulis dalam Al-Quran Surah Al-Hajj Ayat 27 yang bermaksud:

“Dan serulah manusia untuk berhaji, mereka datang dengan berjalan kaki, dan sebagian lagi menunggang unta, mereka datang dari tempat yang jauh”    

Seruan ini akan dijawab oleh kita dalam bentuk talbiah:

 "لبيك اللهم لبيك, لبيك لاشريك لك لبيك, ان الحمد, والنعمة لك والملك, لاشريك لك"“Hambamu telah datang menyahut panggilanMu,Ya Tuhan,hambaMu datang menyahut panggilanMu, Sesungguhnya segala puji pujian dan nikmat dan kerajaan adalah kepunyaanMu dan tidak ada sekutu bagiMu”
Bermimpilah untuk berada di tempat ini. Moga mimpi kita menjadi kenyataan. InsyaAllah..

Seruan ini dijawab bila mana kita ditakdirkan untuk sampai ke sana. Takdir untuk sampai ke sana adalah rezeki daripada Allah seolah-olah kita mendapat Jemputan Agung daripadaNya. Semua orang mendapat seruan Nabi Ibrahim A.S. tetapi hanya insan terpilih sahaja yang dapat menjejakkan kaki ke sana. Dan insyaAllah kita termasuk dalam favourite list tersebut. Bila dah dapat Jemputan Agung ini jangan ditolak kerna kita tidak tahu bila lagi kita akan ke sana. Barang kali banyak halangan untuk ke sana tapi percayalah Allah adalah sebaik2 perancang. Hanya Dia yang tahu bila masa terbaik untuk kita. Jadi, Sahutlah Seruan!!  

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...