Jom Click

Rabu, 2 Disember 2015

Tips Persediaan Untuk Dibawa Ke Tanah Suci

Assalamualaikum w.b.t.

Aku nak share tips sikit untuk barang2 yang perlu dibawa untuk ke Tanah Suci bagi muslimah:

1) Telekung
Kalau boleh 2 pasang telekung. Boleh bergilir. Satu basuh yang satu lagi pakai. Kain kalau nak bawa pun bawa 1 je sebab kat sana kita pakai jubah dengan telekung je. Kain ni spare untuk guna masa solat kat airport atau hotel kalau terlambat untuk solat kat masjid.

2) Jubah
Kalau boleh bawa 2 atau 3 pasang. Boleh bergilir jugak. Jubah ni lambat sikit nak kering kalau basuh. Tapi kat sana banyak jubah dijual. Macam2 saiz ada. Saiz XS pun ada. Jangan risau sebab kedai sebelah hotel je. Jubah aku galakkan beli di Madinah. Borong banyak2 kat situ sebab murah sangat (kalau nak beli untuk sedara mara digalakkan beli kat Madinah). Ada yang aku beli 25 Riyal je sehelai. Pergh..mana nak cari kat Malaysia jubah murah macam ni. Macam mana nak nego kalau xpandai cakap arab? Takpe..orang Arab dan Bangla yang jual kat sana semua fasih cakap Melayu. Tapi kalau taknak beli jangan mengada nak tawar menawar nanti tak pasal2 dapat dosa kering bergaduh dengan diorang.

3) Seluar panjang
Kalau boleh 2 atau 3 pasang. Macam jubah sebab kita nak pakai dengan jubah. Taknak la nanti terselak jubah masa berjalan atau solat. Dapat elak daripada terbayang nampak benda yang tak sepatutnya. Ingat tau kita dalam Ihram. Aurat kena betul2 jaga kalau tak nanti kena dam. Cerita pasal dam ni sangatlah gerun lebih2 lagi kalau kita tak berapa tahu pasal dam. Habis effect ibadah kita. Ada yang bertahun2 balik daripada umrah baru perasan yang dirinya terlanggar pantang larang ihram dan terpaksa bayar dam bukan sikit tapi seekor unta. Huh..jangan main2 dengan ihram ni. Sebab tu bila pergi kursus umrah ustaz akan ulang2 banyak kali 13 pantang larang ihram. MESTI INGAT! 

4) Handsock dan Stoking
Kalau boleh 2 pasang handsocks dan 2 atau 3 pasang stoking. Boleh gilir2. Tapi yang paling banyak guna stoking la. Sebab nak kemana2 wajib pakai stoking tu. Kaki kan aurat. Hati2!! Hatta nak ke dewan makan di hotel stoking kena pakai. Nak beli handsock dan stoking boleh contact aku kat page Muslim In House (Promote jap..he3)

5) Lotion, Krim dan Lipbalm
Bawa lotion, krim muka dan lipbalm tau kalau kulit sensitif. Cuaca di sana tak sama dengan sini. Mungkin kejutan cuaca menyebabkan kulit kita menggelupas kering dan luka. Aku pernah rasa betapa sakitnya sebab terlupa bawa krim muka. Tapi bila sakit jangan mengeluh. Fikir yang positif saja mungkin Allah nak hapuskan dosa2 kita. Kat sana kalau demam atau batuk atau selsema ke minum je air zam2. Niat supaya cepat2 sembuh dan boleh buat ibadah dengan selesa. Yang penting yakin dengan Allah! 

6) Tudung labuh
Bawa 1 pasang (warna hitam pun ok). Untuk diguna masa nak ke dewan makan dan masa nak bertolak pergi dan balik. Boleh je nak pakai telekung tapi risau pulak sebab nanti kotor masa makan kan. Better bawa la untuk kita pakai masa di hotel dan dalam penerbangan pergi dan balik.  

7) Kasut dan selipar
Masa nak pergi tu pakailah kasut nanti boleh cover rasa sejuk atas flight 9 jam. Selipar pulak untuk kegunaan nak ke masjid dan ke dewan makan di hotel. Tapi kalau rasa nak pakai kasut satu je kat sana pun ok. Cuma jangan la terlintas dalam hati kalau hilang macam mana. Sebab aku pernah kena. Kat sana jangan fikir perkara negatif sebab kat sana tak perlu lafaz di mulut cukup dihati je Allah bagi terus. Hu3...beringat sangat2. Fikir yang positif je sebab yang positif pun Allah bagi Cash! Mula2 bila ada ustaz cakap apa yang kita fikir atau terniat dalam hati mesti Allah makbulkan. Aku pun try. Memang betul2 jadi. Aku dah pernah hilang selipar dan yang paling best aku teringin nak makan singgang ikan di Mekah walaupun dalam otak aku fikir mana la ada kat sini.. dan esoknya masa nak makan tengok2 lauk ada Singgang ikan!! SubhanAllah siapa yang tahu kan. Ummi aku pun terkejut sebab sebelum tu aku ada bagitau dia. Jadi, sekali lagi hati2 dengan niat dan percakapan kita. Tapi kalau benda elok why not sebut banyak kali kan? InsyaAllah moga termakbul hasrat di hati.

8) Ubat-ubatan
Bawalah panadol, ubat demam, selsema, koyuk (yang tampal tu untuk kurangkan sakit urat duduk atas flight lama), panadol extent (utk sakit urat) dan ubat-ubatan lain yang perlu. Fikir apa ubat yang selalu kita amik. Macam aku selalu guna TYT dan minyak cap kapak. Itu pun aku bawak. Memang kat sana aku guna sebab kulit aku luka aku sapu TYT dan minyak cap kapak pulak guna sapu kat mata masa mengantuk. Ha3.. ye la godaan bila i'tikaf di masjid. Tengok orang tidur kita pun tergoda. 

9) Botol Spray
Yang ni pun berguna. Masa dalam flight boleh spray untuk amik wudhu'. Kat masjid pun boleh. Tapi aku galakkan kalau selagi boleh ke toilet amik wudhu' pergi la. Sebab ada instructor dalam Masjidi Nabawi ada pesan. Setiap kali ada orang amik wudhu' dalam masjid bila ada cleaner yang tengok mereka akan bersihkan tempat wudhu' tu dan kalau air bekas wudhu' terkena carpet diorang akan gulung carpet tu. Kenapa macam tu? Sebab bagi diorang air bekas wudhu' tu ibarat kotoran dan perlu dibersihkan segera agar tempat solat kita tu suci. Nak amik wudhu' guna spray boleh tapi cari la sudut2 yang orang tak lalu dan orang tak solat kat situ.  

10) Keperluan lain yang dirasakan perlu
Tuala tak perlu bawa pun sebab kat hotel dah sedia. Hari2 boleh tukar. Bagitau je Janitor hotel tu cakap nak tukar tuala. Aku selalu mintak sampai dia pun kenal aku dan siap offer nak Laundry baju sekali.He3..tapi berbayar la. Sehelai 4 Riyal. Tapi ok la sebab jubah susah nak basuh dan kering. Bagi hari ni esok dapat yang siap iron dah. Bawa tuala muka je cukup sekadar nak lap muka dan lapik tempat sujud masa solat kat airport. Sejadah pun xperlu bawa. Beli je kat sana 10 Riyal je dapat yang besar. Boleh guna buat tutup kepala masa musim panas.

Yang tu je kot aku rasa penting nak share. Yang Paling Penting ILMU tentang Umrah. Jangan lupa tau baca dan khatam buku panduan umrah dan pergi kursus Umrah banyak kali pun takpe. Kalau tak paham tanya ustaz atau mutawwif. Jangan berlagak macam tahu semua walaupun dah pergi buat Umrah banyak kali. Aku pun masih belajar lagi. Banyak sebenarnya yang perlu kita tahu termasuklah SIRAH HIDUP NABI MUHAMMAD S.A.W. dan kisah2 yang berlaku di setiap tempat yang kita Ziarah. Baca juga buku Mekah dan Madinah. Semoga ziarah kita bukan sekadar ziarah tapi dapat diambil ibrah yakni pengajaran di setiap tempat yang kita pergi. Yang paling tersentuh Medan Uhud. Apa yang pernah terjadi disana? Jasad siapa yang bersemadi disana? Kenapa tentera Islam kalah di Medan Uhud? Apa yang terjadi pada Rasulullah S.A.W. dalam peperangan tersebut? Jadikan umrah dan ziarah kita bukan sekadar pelancongan yang tiada makna tapi jadikanlah pelancongan penyucian jiwa yang penuh dengan ibadah.. InsyaAllah.. Moga Allah permudahkan urusan kita semua.. Aaminn.. Doakan aku juga untuk sampai ke Haramain lagi dan lagi wahai sahabat! ^_^ 

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...