Jom Click

Isnin, 15 Mac 2010

Yakinkah aku?


Ummi kata "Kalau orang lain boleh berjaya kenapa kita tak boleh?"
Abah pulak kata "Yakin boleh..insyaAllah berjaya"

Di antara kedua-dua statement di atas, aku lebih suka statement abah.sbb kata2 abah ni lah yang telah membuatkan aku berjaya mengatasi kelemahan aku time aku ambik lesen motor dulu.dah la xpernah bawak motor tiba2 suruh aku ambik lesen motor kata abah kalau xambik sekarang nanti rugi.aku menangis dan merayu dekat abah xnak ambik sebab takut.dekat sekolah memandu tu la aku tahu macam mana nak bawak motor.walaupun xde orang atau cikgu yang tolong ajar, tapi Alhamdulillah aku boleh berjaya mendapat lesen motor dengan sekali test jer.bukan nak membangga diri tapi cuma nak bagitau yang kata-kata abah lah yang mendorong aku untuk meneruskan hajat aku sehingga aku berjaya mengapainya.

Bukan aku xsokong kata-kata ummi.dari sekolah rendah lagi ummi bagitau aku statement yang sama.dan bila aku teringatkan kata2 ummi tu, aku tiba2 teringatkan satu persatu kegagalan yang aku telah hadapi.memang perit rasanya.dan bagiku kata2 ummi itu penuh dengan tanda tanya.bila agaknya aku akan berjaya mengatasi orang di sekelilingku.dapatkah aku?bolehkah aku?yakinkah aku?semua persoalan ini sentiasa berlegar2 di kepala otakku yang kecil ini.dan kata2 inilah juga yang sentiasa aku selitkan sebagai motivasi buat diriku tatkala diriku down.apa yang aku harapkan kata2 kedua orang tuaku ini akan menjadi semangat bagiku untuk mengukir kejayaan pada suatu hari nanti..InsyaAllah..


"Sesungguhnya Tuhan (Allah) tidak mengubah keadaan sesuatu kaum (hambanya) sehingga mereka mengubah keadaan (sebab-sebab kemunduran) yang ada pada diri mereka sendiri."(Surah Ar-Rad, Ayat 11)


0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...