Jom Click

Ahad, 2 Januari 2011

Tahun Baru 2011


Alhamdulillah..hari ni dh msk hari kedua kita melangkah ke tahun baru.mcm2 kenangan yang kita tinggalkan sepanjang tahun 2010 dan tahun2 lepas.pahit manis smua cukup lengkap.kalo dlm masakan orang kata cukup rasa.xgitu?he3..dugaan dan cubaan dalam hidup seseorang manusia memang xdapat dinafikan.inilah yang dinamakan asam garam kehidupan.cuba kita renung seketika kalau dalam hidup kita hanya ada manis je tanpa ada masam.rasa2 best ke x ek?hurm..ibarat hidup tanpa pasangan.cewah..ke situ lak fikirnye kn.he3..tapi kalau kita fikir logiknya la kan, hidup tanpa pasangan ni memang xlengkap.kenapa begitu ek?cuba kita teliti maksud firman Allah di bawah ni:

(Quran 51:49) => Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat akan kebesaran Allah.

(Quran 36:36) => Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka maupun dari apa yang tidak mereka ketahui.

Nah..terbukti segala perkara yang berlaku di dunia ini semuanya telah ditetapkan oleh Allah subhanawataala.malam pasangannya siang.cerah pasangannya gelap.tinggi pasangannya rendah.n so on..pendek kata hidup kita ni saling melengkapi.kadang2 ada sesetengah perkara yg berlaku bukan kehendak kita.contohnya, kita mintak benda lain tapi benda lain yang kita dapat.

(Ayat 216 : Surah al-Baqarah )=> Dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedangkan kamu tidak mengetahuinya.

Macam ayat2 yang pernah kita dapat tiap kali dilanda perasaan 'down' bilamana apa yang kita hajati xkesampaian;

Kadang-kadang ALLAH hilangkan sekejap matahari kemudian dia datangkan pula guruh dan kilat. Puas kita mencari di mana matahari, rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita pelangi yang indah ...


Begitulah hidup ini, sekejap kita di atas dan kemudian turun balik ke bawah.dan jangan sesekali kita lupa kepada pencipta kita, Allah, tak kiralah kita berada kat mna sekalipun atas ke bawah ke kiri ke kanan ke kerana setiap yang berlaku ada hikmahnya.hanya Dia yang tahu apa yang terbaik buat kita..^_^


0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...