Jom Click

Rabu, 18 Mei 2011

Seruan


Bismillahirrahmanirrahim..

Masihku ingat lagi masa mula2 abahku membelikan komputer. masa tu umur aku sekitar 10 tahun. dalam komputer tu dah diinstallkan pelbagai jenis game. tapi game yang menjadi kegemaran aku adalah game 'percutian di mekah'. game ni akan kasi kite beberapa soalan berkaitan dengan haji dan kalau semua soalan dijawab dengan betul, kite akan dapat pergi mekah buat haji dan dapat pegi ziarah madinah sekali. memang best sebab bukan setakat teori yang diorang buat tapi ada jugak praktikal yang diorang tunjukkan. cukup bagus untuk bakal2 haji. tapi time tu aku masih kecik lagi, main game tu pun sebab senang. mula2 main banyak jugak soalan yg dijawab salah. tapi lama2 selepas teknik try and error akhirnya aku tahu jugak kesemua jawapannya iaitu semua jawapan adalah 'A'. cukup senang bukan?he3..

Setiap kali bukak game ni, aku akan dengar bacaan surah al-haj ayat 27. sampai boleh hafal la ayat ni beserta dengan lagu2nye skali..kebetulan tadi tengah2 baca surah al-haj, aku terbaca ayat 27 ni. rasa sebak tiba2. entah mengapa aku rasa aku tak layak untuk menjejakkan kakiku ke tanah suci kerana diri ini penuh dengan debu2 dosa yang akan hanya mengotori bumi yang suci itu. adakah diri ini layak untuk diseru ke sana sedangkan aku masih lagi dibaluti dengan dosa? adakah diri yang mengaku umat Muhammad ini layak ke sana sedangkan sunnahnya belum sepenuhnya diamalkan? adakah diri ini layak kiranya tiada istiqamah dalam menunaikan sunnah qiamullail, sembahyang sunat, puasa sunat?


"Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat Haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhan)mu dengan berjalan kaki, dan dengan menunggang berjenis- jenis unta yang kurus, yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh."

Astaghfirullahalazim ya Allah..sungguh diri ini tidak layak untuk menjejakkan kaki ke sana. begitu banyak dosaku Ya Allah. masihkah ada keampunan untukku Ya Rabbi. adakah pada suatu hari nanti diri ini layak untuk ke sana Ya Rahman. sungguh aku mengharapkan belas kasihanMu Ya Allah moga suatu hari nanti dapatku tatap wajah kaabah di hadapanku. dan semoga aku tergolong dalam kalangan hamba2Mu yang soleh yang sentiasa mendambakan syurgaMu..Aminn..



0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...