Jom Click

Sabtu, 16 Jun 2012

Di Sebalik Kesedihan

Bismillahirrahmanirrahim

"Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidilharam ke Al Masjidilaqsa yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat." (Surah Al-Isra' ayat 1)

Hari Sabtu yang lepas (27 Rejab 1433 H) iaitu hari di mana umat islam mengingati kembali peristiwa luar biasa, Israk dan Mikraj, yang berlaku ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Anugerah ini adalah anugerah yang sangat istimewa yang hanya diberikan oleh Allah S.W.T. kepada kekasihNya, Muhammad S.A.W. dan tidak diberikan kepada mana2 nabi sebelumnya kecuali nabi Daud (kalau tak silap). Peristiwa ini menunjukkan betapa kasihnya Allah kepada baginda S.A.W. Peristiwa Israk dan Mikraj ini berlaku pada 27 Rejab tahun kesebelas kerasulan iaitu dua tahun sebelum peristiwa hijrah ke Yathrib (Madinah). Pada tahun tersebut, pelbagai dugaan menimpa Rasulullah S.A.W. sehingga tahun tersebut dipanggil Tahun Dukacita di mana dua orang yang sangat baginda kasihi telah pergi mengadap Ilahi iaitu isteri yang sangat dicintai baginda, Siti Khadijah dan bapa saudara yang sangat baginda kasihi, Abu Talib. Siapa yang tak sedih kalau orang yang sangat kita sayang pergi meninggal kita buat selama-lamanya. Walaupun begitu, nabi dapat menempuhi ujian ini dengan tabah dan sabar serta bergantung satu2nya pada Allah. Selepas itu, nabi diuji lagi oleh Allah dengan cemuhan dan penghinaan penduduk kafir Quraish di Mekah yang semakin menjadi-jadi terhadap baginda selepas kematian bapa saudara nabi yang sebelum ini menjadi tempat nabi berlindung. Dek kerana penghinaan mereka ini, nabi berhijrah ke Taif dengan harapan orang2 Taif dapat menerima seruan baginda, namun hampa sekali seruan nabi disambut dengan balingan batu dan najis oleh penduduk Taif. Walaupun kepala nabi berdarah sekalipun, baginda tidak menyimpan dendam terhadap mereka bahkan nabi berdoa agar suatu hari nanti mereka ini diberikan hidayah oleh Allah. Allahuakbar..Betapa mulianya peribadi baginda sebagai seorang rasul.

Di sebalik kesedihan yang dialami baginda ini, ternyata Allah tidak membiarkan nabi bersedih keseorangan malah Allah telah memberikan suatu hadiah yang paling istimewa kepada baginda yang tidak pernah diberikan kepada sesiapa pun. Pada malam 27 Rejab tahun kesebelas kerasulan, baginda Muhammad S.A.W. telah dijemput oleh malaikat Jibril untuk melakukan perjalanan (Israk) menaiki Buraq (kenderaan para malaikat) dari Masjidil Haram, Mekah menuju ke Masjidil Aqsa, Palestin dan dimikrajkan ke Sidratul Muntaha untuk berjumpa dengan Allah. Pada saat itu jugalah, nabi telah menerima perintah melaksanakan solat secara terus daripada Allah. Allah memerintahkan nabi agar menyeru umat baginda untuk mengerjakan solat 50 waktu sehari namun selepas merayu kepada Allah akhirnya Allah mengurangkan jumlah waktu solat kepada 5 waktu sehari. Sebanyak 9 kali nabi mengadap dan merayu kepada Allah yang mana setiap kalinya 5 waktu solat Allah kurangkan. Di sini juga dapat kita lihat bahawa baginda tidak pernah melupakan umatnya malah betapa kasihnya baginda kepada kita kerana sanggup menahan malu bertemu dengan Allah sebanyak 9 kali meminta agar dikurangkan waktu solat dengan alasan risau takut2 umatnya terbeban dengan 50 waktu solat. SubhanAllah..Lupakah kita untuk bersyukur terhadap pengorbanan yang telah dilakukan baginda ini untuk kita? Bukan ini sahaja pengorbanan baginda bahkan kalau ditelusuri kembali sirah hidup baginda begitu banyak jasa baginda yang telah baginda lakukan dan tinggalkan buat kita sebagai umat akhir zaman. Sama-samalah kita perbanyakkan mengingati baginda pada bulan2 yang mulia ini dengan berselawat kepada baginda (Allahumma solli 'ala saidina Muhammad wa 'ala aali saidina Muhammad).


Daripada Abu Hurairah, Nabi S.A.W. bersabda, "Sesiapa yang berselawat kepadaku satu kali, akan dicatat baginya sepuluh kebaikan. (Hadis Riwayat Ahmad)


Untuk menambah pengetahuan kita tentang peristiwa Israk dan Mikraj:

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...